Listopad je mjesečarski pir kestena i neumrle svjetlosti.
Sve miriše na propast.
Pod stubama noćna lampa sja
i obasjava žene u grimizno crnome.
Spuštamo se u podzemlje
gdje još počivaju kosti inkvizitora
i pougljene kose benediktinskih opatica.
Objekti su uvijek iluzija pogleda.
Ništa se nikad vratiti neće
kao ni ova sumorna vječnost uz svijeće
na Kamenitim vratima.
Granice smo iscrtali pepelom i opalnom krvlju podanika.
Zauzvrat, dobili su kolodvore
i konjaničke skulpture na pustim trgovima.
Tko je taj čovjek pred teškim nakovnjem
od neobaroknih anđela i posudom od vremena
iz koje crvi jedu zlatne jabuke?
Poručnik Broch?
Svi ovdje odslužuju neke besmislene kazne.
Svi ovdje maglama iskupljuju ljubavne poraze,
kukavičko samoljublje, povrijeđeni ponos ništica.
Svi se ovdje nevješto bave psihom iz očaja.
Neka zabilježeno bude još i ovo:
– krajem listopada 1909. ovdje je boravio onaj koji će zapisati nakon Auschwitza da je čovjek smeće koje još samo stenje.
Sloboda je novo čudovište.
Poezija životari u bezdanu sjećanja.
Sve miriše na mjesečarski pir listopada.
Iz knjige URONJENI, Fraktura, Zaprešić, 2009.
Odmah želim na početku ovog razmatranja odnosa između Mahlerove glazbe i filmskoga uprizorenja novele Thomasa Manna Smrt u Veneciji u režiji velikana talijanske kinematografije Luchina Viscontija kazati sljedeće: to je jedan od najboljih filmova uopće u kojem se susreću na nesvodiv način kinematička slika, književnost i glazba. Mahlerov Adaigetto iz njegove fantastične i metafizički savršene […]
October 16, 2024
O povijesti kao zbivanju i o historiji kao znanstvenome razmatranju njezinih zgoda i prigoda otpočinje se teorijski artikulirati ideja osmišljavanja kaosa samoga života već u antici, a kroz razdoblje srednjega vijeka Bog nadilazi svojom providnošću sve ono što je profano ljudsko poput države, dok tek s novim vijekom kao vijekom napretka i razvitka ljudske svijesti […]
October 15, 2024