Uloga balkona u duhovnoj povijesti spasa

March 29, 2024
Venecija
Venecija

Nemjerljivo nesvodiva je uloga balkona u duhovnoj povijesti spasa, svjetskoj povijesti, povijesti psiho-seksualnosti i povijesti ljudske komunikacije. Mirisi, aura i ljepota Mediterana ne idu bez mistike balkona. Sjeverni predjeli zemlje ionako su zatvoreni u svoje šubare i bunkere, pa im ni zaleđeni balkoni ne znače ništa osim pouzdanog skladišta za krumpire, vodku i medvjeđu marihuanu s Kamčatke. Ma, evo Vam svima poznatih slika iz života i filmske umjetnosti.

Prvo, balkon  i katolička soteriologija. Papa se obraća vjernicima urbi et orbi u podne na Božić i Uskrs s balkona bazilike sv. Petra. Drugo, balkon i svjetska povijest koja je po definiciji politička povijest. Duce ili Mussolini objavio je 10. lipnja 1940. godine  s balkona Palazzo Venezia u Rimu rat fašističke Italije protiv Velike Britanije i Francuske. Treće, uvijek s balkona, poluobnažene ili čak i gotovo gole u zavodljivim pozama vamp-djevojki, pojavljuju se znane i neznane talijanske dive iz A-Fellinijevih i B-filmova Tinta Brassa i posve impresioniraju masovni muški puk na trgu ili na drugim voajerskim balkonima svojim zamamnim oblinama i stasom. Četvrto, u jednom dokumentarcu montipajtonovca Johna Cleesa o ljudskome govoru i gestikulacijama, grimasama i gestama, dovoljno je reći samo Napulj i gotovo.

Vika i strka, dalmatinski kazano beštimanje i nezaboravni vizualno-poetski performans stavljanja intimnoga rublja na konopac razapet između škuri tik uz susjedski prozor, ogovaranje i  histerična svađa žene sa ženom, muža s mužom, strine sa stricem, babe s babom, zaove s kumom, djece s psima, mačaka s papagajima, svih protiv svih i nikoga ni s kim, dok sve završava ubrzo mirenjem i pozivom na paštašutu i litru crnoga i bijeloga uz fantastičnu mjesečinu i ariju Torna a Surriento, baš ovako kako je božanski pjeva Luciano Pavarotti:

Vide ‘o mare quante bello,
Spira tantu sentimento
Comme tu a chi tiene mente,
Ca scetato ‘o faie sunna…

      Što još reći o balkonima Mediterana?

      To je uglavnom sve.

     Ostalo je pogled u savršenstvo i

     otvorenost ovog svijeta nad svjetovima.

Luciano Pavarotti
Luciano Pavarotti
Napulj
Napulj

Similar Posts

O patosu znanja i kraju tragedije

Treba doista odati priznanje Jacquesu Ranciѐreu da zna postaviti bitna pitanja za razumijevanje suvremenoga stanja stvari s etikom i estetikom. Tako je i u njegovoj knjizi Sudbina slika pitanje o reprezentaciji povezano s pitanjem o dosezima Aristotelova etičkoga pathosa tragedije. Ovo je iznimno važno za objašnjenje biti suvremene umjetnosti koja već čitavo stoljeće pokušava pronaći […]

October 21, 2024

Odlazak i povratak

Grci su naša sudbina, izvor osmišljavanja svijeta i najava njegove propasti. Sve je već u doba „Republike genijalnih“, kako ih je nazvao Schopenhauer, stvoreno i odigrano, čitava povijest ideja kao sjedinjenja jezika i slike. Filozofija nakon njih je pad najviše moguće razine, mračno doba kršćanske skolastike, a nakon toga put u znanstveno-tehnološku singularnost bez povratka […]

October 20, 2024