Svi naši kumordinari

December 24, 2024

Mislim da je uloga svih naših hrvatskih kumordinara u svjetskoj povijesti posve nezasluženo zanemarena. Što bi književna moderna bila bez ovih mudrih i lukavih, prefriganih i uvrnutih, uslužnih i pokornih lakaja iliti nadzornika služinčadi kakvi su i kumordinar Žorž iz romana Ante Kovačića, U registraturi, kojeg u slavnoj TV-seriji ondašnje televizije Zagreb igra maestralni Uglješa Kojadinović, ili, pak, kumordinar Mika iz Krležinih Zastava koji u obitelji Kamila Emeričkoga predstavlja zaštitni znak belle epoque, osobito u trenutku koji označava vrhunac njegova kulinarskoga i retoričkoga umijeća kad dunavska kečiga spremljena comme il faut dolazi na blagdanjski svečani stol.

Kumordinari su prijelazni stadij uzdignuća hrvatskoga feudalizma do klasno-socijalne pozicije branitelja starih povlastica gospoštine i gospodstva, premda dobro znaju gdje im je mjesto u rezidencijalnoj kući vlastodržaca s plemenitaškom krvi i premda su dokaz jada i bijede društvenoga poretka koji je ogrezao u provincijalni austro-ugarski kapitalizam kojeg su najbolje opisali u njegovu dekadentnome ruhu Robert Musil u Čovjeku bez osobina i Hermann Broch u Mjesečarima. Nikad nisam volio Balzaca, pa otuda ni Marxove analize društvenoga raslojavanja u francuskome modelu kapitalističke modernizacije.

Razlog je jasan. Književnost realizma je odveć plošan foto-kopirni postupak dovođenja u svezu nadređenosti klasa i podređenosti osoba koje tu i takvu klasu simboliziraju. No, nemoguće je poreći da smo svi mi odnekuda pristigli u ovaj svijet, da smo sudbinski određeni povijesno-kulturalnom kontingencijom i da nije primjerice slučajno kad Witold Gombrowicz svoj otmjeni aristokratski cinizam objašnjava ne samo svojim navlastitim narcizmom, već i odgojem i obrazovanjem kojeg je mogao dobiti i primiti jedino kao pripadnik propale poljske vlastele u osvit avangardne umjetnosti i svih furioznih događaja koji su obilježili prvu polovinu 20. stoljeća.

E, baš ta kumordinarska zatucanost i sklonost pokornosti višem poretku tzv. konzervativnih vrijednosti na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće u prostoru tzv. građanske Hrvatske predstavlja ono fatalno udvorničko, svagda suzdržano ‘premišljanje’ u ključnim trenucima prevrata političkih i društvenih događaja koji su nam odredili tzv. kolektivni mentalni sklop. Ni Žorž niti Mika nisu ropske duše, već nastavak kmetstva drugim sredstvima u situaciji kad se njihova individualna emancipacija od rodnoga kraja i tvrdokornih običaja patrijarhalne strukture ponašanja nalazi na kušnji pripadništva onome što nisu i ne mogu biti.

Njihovo je sluganstvo doslovno moguće razumjeti kao osebujni životni stil kojih ih bitno razlikuje od dosadnih engleskih butlera iz onih viktorijanskih romana punih „ponosa i predrasuda“ ili već moderniziranih BBC TV-serija u kojima se humoristički ne izruguje visoka klasa lordova i bonvivana u ladanjskim dvorcima Yorkshirea, već je interakcija između odabrane služinčadi uvijek čista preslika društvenih intriga njihovih gospodara. Da skratim. Nitko nije bolje filozofijski opisao ovaj prekretni trenutak u povijesti moderne Europe od Hegela u Fenomenologiji duha, kad govori o tome da je odnos gospodara i sluge dijalektičko posredovanje nastanka nove povijesne svijesti koja proizlazi iz momenta samorefleksije, odnosno kad sluga više ne gleda u svojem gospodaru Napoleona, već samo estetsku fiziologiju Drugoga kao subjekta tlačenja i tako zapravo otpočinje dugi marš socijalno-klasne emancipacije u modernome kapitalizmu.

Sluganstvo kao filozofija života nije stoga problem nekog tamo Žorža ili Mike, koji dolaze iz svojeg provincijalnoga kala u Grad kao mjesto sublimacije povijesti. To je ovjekovječeno stanje umrtvljene post-građanske svijesti, jer ne zaboravimo da je salon kao prostor kulturne dekadencije Krležinih Glembajeva uvijek i prostor u kojem ureduju svi naši Žorževi i Mike da bi sve ostalo isto kao prije, da bi naposljetku dunavska kečiga u sosu od marinirane bundeve iz Trakošćana pečena u rerni dospjela na svečani blagdanski stol comme il faut i da bi tek nakon toga Kamilo Emerički mogao gestom radikalnoga nihilista i komunista svojem oportunistički nastrojenom Ocu skresati u brk da je sve ovo licemjerje i laž, menažerija i jeftina gluma u malograđanskome vodvilju i da je jedini izlaz iz vjekovne horvatske šutnje i pokornosti carevima i kraljevima Zapada i zabludama Istoka apologija kundaka kako je to kongenijalno izveo njegov prijatelj Joja, arhetip pobunjenoga čovjeka.

Na Badnjak…kad mirišu orehnjače i buhtle, kad se sjaji iz neobaroknoga vrča žuta kapljica rajnskoga rizlinga, a nadjevene kečige iskaču s vatre na taj art-deco izrezbareni stol privida obiteljskoga blaženstva i sreće, dok sve oko nas tone u živo blato apokalipse i kaosa, svi naši kumordinari ovdje su kao naši drevni mitski Orašari da nas podsjete na davne dane kad se kalio ovaj ravnodušni nihilizam treće vrste i kad je željeti još pomagalo. Književni likovi hrvatske moderne nisu nimalo socijalno-klasno različiti od eventualno poljskih, ali jesu zato od engleskih. Klasa označava ono objektivno o-sebi, dakle neživo i strukturno prazno jer ju obilježava složenost kulturnoga habitusa, kako to teoretski uglavljuje Pierre Bourdieu u njegovoj Distinkciji.

Likovi poput Žorža i Mike posvjedočuju ovaj kontingentni interakcionizam na plastičan način i to tako što pokazuju nemogućnost bilo kakve individualne transgresije. Geste i stavovi uvijek su ono što nije tek samo znak čiste singularnosti života nekog čovjeka. One su neosobno transindividualiziranje kroz koje progovara nešto krajnje čudovišno i nelagodno kao takvo. To je ono što struji kroz mentalno sluganstvo svih naših kumordinara koji su više obilježili hrvatsku modernu povijest od galerije tzv. pobunjenika i nihilista zajedno. Na Badnjak…Žorž i Mika izlaze iz kuhinje i svečano objavljuju da je život stvoren za vječnost onog istog u razlikama i ništa drugo.

Em smo Horvati…

Similar Posts

Suvremena umjetnost i njezina teorija

Post-povijest i nelagoda periodiziranja Zašto se čini samorazumljivim da su prekretni svjetsko-povijesni događaji odlučni za periodiziranje umjetnosti? Nije li upravo ta samorazumljivost dokaz postavke da umjetnost ne može biti shvaćena iz same sebe? Tko do danas nastoji očuvati ideju autonomije moderne umjetnosti, mora se suočiti s neotklonjivim paradoksom. Ako umjetnost ne služi nikome izvan vlastite […]

January 21, 2025

O umjetnosti poezije

Najbolje objašnjenje razlike smisla poezije i proze vjerojatno je ono koje je dao Paul Valéry. No, neću ovdje navoditi samog autora, već njegova sugovornika i uz njega možda i jednog od najznačajnijih pjesnika prve polovine 20. stoljeća, autora poeme Pusta zemlja (The Waste Land) iz 1922. godine, Thomasa S. Eliota iz eseja ‘Uvod u Umjetnost […]

January 20, 2025