Stanje između nepokretnosti
i čežnje za lutanjem
pustarama gdje snijeg
ne kopni stoljećima…
Tako smo živjeli na obalama mrtve rijeke,
gradili trule mostove
i opijali se utopijama.
Predgrađima su harale mužjačke horde,
gušteri od kože
i zakon neozidanih.
Plavetnila sutona vide se još
samo na slikama
od strunastih piksela.
Prema rasporedu tjeskobe
putuje se da bi se vidjelo ono već viđeno.
Što je preostalo od svjetlosti?
Rastopljena tijela od voska,
mrlje, zavoji.
Ležati na tračnicama i udisati dim
iz tvornice ulja.
Ni jedan prostor nije toliko blizak
vlastitoj samoći
kao napušteni kolodvor
u praskozorje.
Duša je kreketava žaba
pod staklenom kuglom.
Napuhuje se i ispuhuje.
Suvišne riječi ne pristaju
pogledu iza vrata.
O, siromaštvo blaženih noći
na uzdarju od suza!
Tako smo plamtjeli
uz visoke peći žudnje
i čekali
posljednje
jutarnje
vlakove.
U snovima ne postoje zvijezde.
I ono smaragdno more
ne razlijeva se iz očiju.
I napokon ja,
bez imena i prošlosti,
ovdje između
gromadnih planina na slikama
s tibetskih razglednica,
Ja, koje se ne kreće,
nigdje ne odlazi,
ne putuje,
tek odbljesak ogledala
u začaranome
krugu pamćenja.
Prema rasporedu tjeskobe
ovdje završava
posljednja linija
prema zapadnome
kolodvoru.
Na stolu je rastvorena knjiga,
na sagu metalna kopča,
a u zraku miris krvavoga
ulcinjskoga nara.
Savršeno vrijeme
gori na trepavicama
zauvijek.
(Iz zbirke URONJENI, Fraktura, Zaprešić, 2009.)
Vilém Flusser, brazilsko-češko-židovski mediolog i komunikolog, teoretičar digitalnoga doba, govorio je da živimo u kodificiranome svijetu. Njegova je bit sadržana u vladavini tehničke slike koja se pojavljuje u strukturi djelovanja novih medija kao što su fotografija, film i internet. No, slika koja počiva u biti informacije nije više ona koja se pronalazi u tajni bitka […]
February 05, 2025
Može li glazba pretendirati da bude daleko više od vlastite „biti“ koju smo nastojali razumjeti u ovoj knjizi kao sinestetički događaj apsolutne kontingencije ili jednostavnije kao mogućnost otvorenosti drukčijeg svijeta od faktičke zbilje i njezine nužnosti? Odgovor koji je već u doba spora između Wagnera i Nietzschea u 19. stoljeću dao sam skladatelj Prstena Nibelunga […]
February 04, 2025